Járosi Andor: Gyöngyvirág – Pásztortűz, 1928., 166. p.
Érdekes mesejátek három felvonásban. Kolozsvár. Az erdelyi ref. egyházkerület iratterjesztésének kiadása. 1927. – Meglepetés, ajándék, örömszerzés Makkai Sándornak ez a kis énekes mesejátéka. Nagy tudományos, epítő és komoly szépirodalmi munkássága mellett most az énekes mesejáték köntösében adja lelkének, szívének kincseit. Egyik könyvének előszavában ezt írta Makkai: „Az irodalmi munkát mindig szolgálatnak fogtam fel és tekintettem…” Emberi fejlődésének menetében mindinkább érzik ennek a hivatásnak megvalósulása, kifejlése s azt hiszem Makkai Sándornak, az egész embernek, mint a megtestesült hivatásnak, megjelenési formájaként kell felfognunk művészi, irodalmi tevékenységét is. Innen tudom magyarázni, hogy ebben a kis munkájában is a maga hivatása teljességében álló ember adja önmagát, a maga szívével, lelkével szolgálni akaró embert. S talán éppen ez igénytelennek látszó kis füzet mögött lehet leginkább fölismerni Makkait a maga teljességében. Többi műveivel kapcsolatban rendszerint vagy püspök, vagy írómivoltát hangsúlyozták ki s mindig bizonyos beállítottság érdekében. Ha a Gyöngyvirágot olvassuk, elfelejtkezünk minderről: a művészi alkotás magával ragad, a mese visz s mi hol fölnevetünk, hol elszomorodunk, hol megindulunk. átmegyünk a mesék országába, ahol a mesebeli király húszéves leányának születése napján összegyűjti népét s mindenki kívánságát teljesíti. Mindenki boldog, csupa öröm az udvar, nemcsak a király nagylelkűségéért, jóságáért, hanem azért is, mert a jó király szép lánya feletti öröme a népéé is s a kedves királyleányt mindenki szereti. Az örömöt az ördögök királya rontja meg, aki a király egy régi ígérete miatt (melyet a király több mint húsz évvel ezelőtt egy veszedelemből való kiszabadításáért adott) magának követeli a leányt. Hiába a könyörgés, az ellenállás, a király akkor az ördög hatalmába adta magát s így nincs mentség: Gyöngyvirágot az ördögök elhurcolják. A királyfi, Mirkó, elkésik; táltosán húga után megy, de Gyöngyvirág után megy Jancsi, a juhászbojtár is, aki szerelmes a királykisasszonyba. Hiába az édesanya rimánkodása, a számadó juhászgazda kérése, Jancsi megy; útján az édesanya imádsága kíséri s vele van a derék bojtárt hűségéért, becsületességéért szerető s féltő juhászgazda ajándéka: a mentő csudakulacs és csudatojás. A végén is Gyöngyvirágot Mirkó és Jancsi megmentik, a bánatában meghalt s ravatalon fekvő királyt is föltámasztják, csak egy kérdés van: Gyöngyvirág és Jancsi szeretik egymást, de az etikett? Az aranymadár tojása bebizonyítja, hogy Jancsi: királyfi, hogy is lehetne más egy ilyen jó fiú. így az etikettel is rendbe jön minden. Mirkó is elveszi a tündérkirálynőt, ki segített mindkettőjüknek s földi leánnyá változik. Ahol ennyi jóság, szeretet, derékség, önfeláldozás, jó emberi élet van, ott érdemes földi lénnyé válni: a többi tündérleány is leveti a tündérséget. Szeretném Makkai mesejátékát a maga felállította kritériuma alá állítani: „Az ifjúsági irodalomnak a művészet tisztán esztétikai eszközeivel szabad hatnia.” Nincs is itt másról szó. Ez a mesejátek önmagáért íródott s nem erkölcsi tanulságokkal akar hatni, hanem hat művészi erejével. Hogy csupa erkölcsi motivációval épül fel, az magától adódó, hiszen másképp hazug volna a mese. éppen ez az erőssége, mint színpadi műnek is. Minden jelenet indokolt s az indokolásban a gyermeki lélek és az író gondolkozása, érzése egészen egy. A mese titka az, hogy annak, aki mesét mond, benne kell élnie egy mesevilágban, ahol a mese történetében, kifejező eszközökben, keretben csapong a fantázia, de a megokolásokban mindig erkölcsi a továbblendítő motívum. így van ez Makkainál. A király bűnhődik egy régi vétkéért, de bánja s így a bűnhődéstől megszabadul egy kemény lecke árán. A gonoszon kívül magától értetődően kell győznie minden jónak, de sohasem komolyabb és mélyebb ok nélkül. A legnagyobb a Jancsi diadala, mert benne van a legtöbb jóság, hűség, hősiesség, erős akarat. Ami csodaszert kap is a számadótól, azt is erkölcsi értékeiért kapja. A jutalma is ezekért a legnagyobb. Aki végigélvezi ezt a mesejátékot akár színpadon, akár könyvben, érezni fogja, hogy milyen jó jónak lenni s milyen jó, hogy a jó diadalmaskodik. Az egész színdarabon végigvonul valami fölemelő, üdítő optimizmus s Erdély boldogan mondhatja, hogy irodalma igazi ifjúsági remekkel gazdagodott. Színszerűség szempontjából is pompásan megoldott darab, mert egész, felépítettsége, tagozottsága belső, amellett pedig sok szereplőjével, változatos jeleneteivel, színes és gazdag.
Szóljon hozzá Ön is!
Véleménye vagy kérdése van? Beszélgetne velünk?Írjon bátran, és válaszolunk!